Szkolenie dla nauczycieli w Barcelonie – Europass Teacher Academy: „A Satisfying School experience strategies and skills for teachers

Prowadząca szkolenie: Marta Mandolini, psycholog

Na szkoleniu w Barcelonie bardzo zainteresował mnie trening uważności - „Mindfulness”, który gorąco polecam. Stosuję go na zajęciach z uczniami.

„Mindfulness” jest tłumaczone jako "uważność".

Według najbardziej znanej definicji, którą stworzył Jon Kabat-Zinn (założyciel Ośrodka Uważności w Medycynie, Wydziału Medycznego University of Massachusetts), „mindfulness to stan świadomości będący wynikiem intencjonalnego i nieoceniającego kierowania uwagi na to, czego doświadczamy w chwili obecnej".Inaczej mówiąc uważność, bycie w chwili obecnej z pełną uwagą.
 

Zdjęcie przedstawia wyjaśnienie pojęcia Mindfulness Zdjęcie przedstawia twórcę teorii Mindfulness.


Zdjęcie przedstawia główne rodzaje Mindfulness. Zdjęcie prezentuje rodzaje Mindfulness.

Na kursie poznałam ćwiczenia umysłu przeznaczone dla uczniów, którzy nie radzą sobie ze stresem i negatywnymi emocjami. Prowadząca zajęcia Marta Mandolini zwróciła uwagę, że trening uważności może się okazać pomocny także w przypadku zdenerwowania, stresu, depresji czy uzależnień.

Dowiedziałam się, że dzięki treningowi uważności można osiągnąć równowagę emocjonalną, nauczyć się sztuki koncentracji i relaksu, oraz tego, jak radzić sobie ze stresem, jak zmniejszyć napięcie nerwowe, wypracować w sobie umiejętność uspokajania się, kiedy pojawiają się gniew lub zdenerwowanie. Trening uważności uczy cieszyć się z prostych, nawet najbardziej banalnych rzeczy. Dzięki treningowi uważności można się nauczyć prowadzić spokojne życie, w harmonii z innymi ludźmi i ze środowiskiem.

Na przykład: przerwij na chwilę czytanie. Zamknij oczy. Zwróć uwagę na swój oddech. Jaki jest teraz – długi czy krótki? Jak się czujesz, obserwując siebie? 

Dzięki Twojej uwadze ta chwila przestała być zwykłą chwilą. Różnica polega na tym, że ten moment przeżywasz świadomie.

Na kursie w Barcelonie poznałam cele treningu uważności.

Trening uważności ma sprawić, że jesteśmy „tu i teraz” –  nie wybiegamy w przyszłość ani w przeszłość. Dzięki treningowi uważności można:

o   zmniejszyć napięcie nerwowe,

o   opanować umiejętność relaksowania się,

o   osiągnąć równowagę emocjonalną,

o   radzić sobie ze stresującymi sytuacjami,

o   wypracować umiejętność uspokajania się.

Kilka ćwiczeń, które zostało przeze mnie i moich uczniów przeprowadzone. Oto niektóre z nich:

1. ODDECH

Zdjęcie przedstawia kobietę tłumaczącą sposoby oddechu.

 

Aby skoncentrować się lepiej na lekcji możemy ćwiczyć oddychanie. Polega to na tym, że koncentrujemy się na każdym wdechu i wydechu. Po 10 takich powtórzeniach spowalnia bicie serca oraz zmniejsza się ciśnienie w żyłach. (wdech liczymy do 4, wstrzymujemy oddech 6, powoli wydychamy 10). Za każdym razem, gdy odczuwasz rozproszenie, po prostu skieruj uwagę na oddech. Zauważ wdech, zauważ wydech. Wystarczy 10 takich świadomych oddechów.

2. SŁOIK SPOKOJU

Przygotowujemy tzw. „słoik spokoju” (nauczyciel lub rodzic może przygotować go w bardzo łatwy sposób):

Do wykonania słoika spokoju będzie nam potrzebny:

  • pusty słoik  (Jedynym wymogiem jest jego przezroczystość i szczelne zamknięcie)
  • ciepła woda 
  • brokatowe kleje 
  • kilka kropel gliceryny 

a dla lepszego efektu:

  • dodatkowe drobinki brokatu (księżyce, gwiazdki, różne kolory)
  • barwniki do jedzenia
  • kropla mydła w płynie.

Wykonanie:
Do słoika wlewamy ciepłą wodę, mniej więcej do 3/4 jego wysokości. Następnie wpuszczamy wybrane przez siebie kleje brokatowe (ewentualnie dodatkowe drobinki brokatu). Idealnie, gdyby udało się wybrać trzy kolory: jeden z nich będzie odpowiadał myślom, drugi emocjom, trzeci zaś impulsywnym zachowaniom. Energicznie mieszamy roztworem tak, aby brokatowy klej się rozpuścił. Dodajemy kilka kropel gliceryny (plus ewentualnie jedną kroplę mydła w płynie). Jeśli chcemy, możemy zabarwić substancję barwnikiem do jedzenia. Całość jeszcze raz energicznie mieszamy i zamykamy słoik.

Słoik, który właśnie zrobiliście pomoże twojemu dziecku w zrozumieniu na czym polega zarządzanie (regulacja) swoich emocji.

Zdjęcie przedstawia słoik spokoju z mieniącymi się drobinkami.

 

3. JEDNA WAŻNA RZECZ – WYŁĄCZ AUTOPILOTA

Skup uwagę na wykonywaniu tylko jednej rzeczy: np. myciu zębów (Marta Mandolini mówi nam, żemamy wtedy pełną świadomość tego, że wykonujemy swoje zadanie, i skupiamy na tym swoją całą uwagę. Nieważne, co robisz – idziesz, oddychasz, myjesz zęby – każda z tych czynności może stać się wydarzeniem i treningiem uważności.

Zrób coś inaczej niż zwykle. Spójrz inaczej na otaczający cię świat. Przygotuj sobie wystawne śniadanie w środku tygodnia, pójdź do szkoły inną drogą, popatrz na znajomą osobę, jakby to było wasze pierwsze spotkanie. Powiedz „dzień dobry”, „cześć”  lub uśmiechnij się do znajomego. Takie zmiany w codziennej rutynie nadadzą chwilom rangę przeżyć i sprawią, że zerwiesz z rutyną i odzyskasz chwilę obecną.

Zdjęcie przedstawia słoik spokoju z mieniącymi się drobinkami.

4. MINDFULNESS A DIETA

„Mindfulness” ma ogromne znaczenie w diecie i sposobie, w jaki spożywamy posiłki. Podczas jedzenia często zajmujemy się wszystkim: pisaniem sms-ów, oglądanie TV, przeszukiwaniem informacji w internecie, rozmową telefoniczną, itd. To prowadzi do tego, że nie zwracamy uwagi na smak ani na porcje, które spożywamy. A to z kolei sprawia, że nie kontrolujemy posiłków. Stąd już bardzo prosta droga do niestrawności i np. nadwagi. Jeśli chcemy tego uniknąć, warto odłożyć telefon 

i skupić się na tym, co mamy na talerzu, jakie nasze danie ma kolor i smak. Zacznijmy od dziś! Poleca Marta Mandolini.

Dzięki „Mindfulness” młodzież może się wyciszyć, zrozumieć swoje emocje i poprawić koncentrację, pamięć i kreatywność. Trening uważności będzie szczególnie pomocny dla osób, które mają problemy z koncentracją, pamięcią, lękiem i stresem. Nie ma limitu wieku dla ćwiczeń „Mindfulness”. Warto spróbować!

Polecam: 
Praktyka uważności dla początkujących”, Jon Kabat Zinn
Medytacja dzień po dniu. 25 lekcji uważnego życia”, Christophe André

Dorota Tyburska
Nauczycielka języka angielskiego
Dydaktyk Języków Obcych
Koordynator projektu

 

  1. Zadałam uczniom problem do rozwiązania (językowy bądź wychiwawczy), np.

    a. wady i zalety mieszkania na wsi i w mieście
    b. analiza SWOT
    c. gdzie pojedziemy na wycieczkę (wypisałam 3 wcześniej zaproponowane miejsca)

    Do rozwiązania tych problemów posłuzyłam się samoprzylepnymi kartkami „post-it”. W odpowiedzi na pytanie uczniowie wpisali swoje propozycje (odpowiedź/ argument) i przykleili na odpowiednią kartkę. Następnie, na podstawie przedstawionych odpowiedzi mogłam podzielic uczniów na grupy w celu dalszych działań, mogliśmy zadziałać metodą śnieżnej kuli, aby wypracowac jedno wspólne rozwiązanie lub każda grupa mogła opracować swój plan działania/ rozwiązanie problemu.
     


    Co zyskaliśmy?

    - Każdy uczeń, nawet niesmiały i wycofany udzielił swojej odpowiedzi bez lęku o reakcję innych. Zatem każdy miał i widział swój udział w rozwiązaniu.

    - Uczniowie poznali odpowiedzi/ propozycje innych kolegów i koleżanek, więc mogli rozszerzyc swój punkt widzenia na dany problem. 

    - Przy podziale uczniów na grupy zgodne z ich odpowiedziami dyskusja w grupach i wypracowywanie wspólnego rozwiązania była bardziej efektywna, do dyskusji śmielej włączły się również osoby wycofane.
     

  2. Scavenger hunt, czyli podchody po Toruniu. 

    Wszyscy doskonale wiemy, że większość młodzieży nie lubi zwiedzania starówek miast, zwłaszcza swojego miasta rodzinnego. W ramach lekcji języka angielskiego zaproponowałam klasie wyjście, które miało na celu reintegrację po pandemii. Uczniowie w podziale na grupy otrzymali do wykonania kilka zadań, między innymi

    a) Spacerując po Starym Mieście znajdźcie nietypowy przykład sztuki ulicznej (graffiti lub inne) i zróbcie zdjęcie. Przerysujcie ten obraz, a następnie, w grupie stwórzcie historyjkę na temat tego obrazu – min. 100 słów

      

    Zdjęcia pochodzą z mojego szkolenia we Florencji: „The 4Cs- collaboration, communication, critical thinking and creativity”

    b) Spacerując po Toruniu znajdziecie wiele pomników i rzeźb. Wybierzcie jeden z nich i stwórzcie żywą rzeźbę. Im więcej osób będzie na rzeźbie, tym lepiej. Nadajcie swojej rzeźnie nietypową nazwę.
     

    Co zyskalismy?

    - Uczniowie chętnie wyszukiwali miejsc, których dotychczas nie zauważali, skoncentrowali się na odkrywaniu nowych rzeczy  w znanym im środowisku.

    - Każdy uczeń miał swoja rolę (ktoś słabszy językowo mógł być odpowiedzialny za zrobienie zdjęcia czy przerysowanie obrazu)

    - Tworzenie historyjki oraz rzeźby wpłynęło na współpracę w grupie, wypracowanie wspólnego rozwiązania, pobudziło kreatywność, umiejętności komunikowania się (nie tylko w języku obcym)

    - Do wypracowania wspólnego rozwiązania konieczne były umiejętności pracy (współpracy) grupowej.
     

  3. Kulturowe podchody

    Po powrocie ze zdalnego nauczania w ramach reintegracji zrobiłam w klasach lekcję kulturową. Podzieliłam klasę na 4-6 osobowe grupy, które w jak najkrótszym czasie miały odgadnąć prawidłowy ciąg osób i miejsc związanych z kulturą krajów anglojęzycznych, ukrytych pod zdjęciami i opisami. Odpowiednio przygotowane karty ukryłam na terenie szkoły.


    Co zyskaliśmy?

    - Uczniowie chętnie, w aktywny sposób i z zaangażowaniem podejmowali się zadania, które w warunkach klasowych i czysto teoretycznych byłoby nudne

    - W ramach tego zadania powtórzyliśmy zagadnienia kulturowe, podejmowane podczas całorocznej nauki; uczniowie nie mieli poczucia „powtórki materiału”,  a więc ich nastawienie było pozytywne i otwarte

    - Grywalizacja spowodowała duże zaangażowanie uczniów w zadanie

    - Do wykonania zadania niezbędne były  umiejętności społeczne, tj. współpraca w grupie, komunikacja, krytyczne myślenie.

  4. Zadałam uczniom problem: Jak każdy z nas może chronić środowisko naturalne?

    Uczniowie w podziale na grupy mieli zaproponować rozwiązanie metodą Design Thinking. 

    W pierwszym etapie uczniowie tworzą bazę danych rozwiązań (może być ich nawet kilkadziesiąt i nie wszystkie muszą być realne) i zapisują na kartce. WAŻNE NA TYM ETAPIE- każdy pomysł jest dobry i jest zapisywany;

    Następnie grupa wybiera kilka najbardziej realnych i możliwych do realizacji rozwiązań;

    Na podstawie wybranych rozwiązań uczniowie tworzą „prototyp”, czyli proponują i opisują  wspólne rozwiązanie problemu (rozwiązanie to może przybrać różne formy- od zestawu codziennych działań po nowy „wynalazek”);

    W ostatnim etapie grupa proponuje sposoby testowania swojego pomysłu.

    Co zyskujemy? 

    - Tworząc rozwiązania problem metodą design thinking ćwiczymy w uczniach komunikację, krytyczne myślenie oraz kreatywność, a także umiejętność zarządzania czasem (na każdy etap ustalony jest limit czasu) i projektem

    - Podczas tej metody ujawnia się lider- osoba o cechach lidera „weźmie sprawy w swoje ręce”, a inne osoby naturalnie znajdują swoją rolę w zespole.

    - Uczniowie niejednokrotnie wypracowują nowe, kreatywne rozwiązania, wychodzą poza schematyczne myślenie
     
  5. Na godzinie wychowawczej (8 godz. lekcyjna) przeczytałam uczniom bajkę terapeutyczną (zamiast bajki można puścić muzykę relaksacyjną). Uczniowie z zamkniętymi oczami rysowali na kartkach co im przyjdzie do głowy przez cały czas słuchania (jednym wychodziły „dzieła sztuki”, innym zwykłe „bazgroły”- nie ma znaczenia). W ten sposób uczniowie wyciszali się i przenosili na kartkę swoje emocje nagromadzone przez cały dzień. Chętni uczniowie mogli pokazać klasie swoje dzieła i opowiedzieć o swoich emocjach.
     



    Co zyskujemy?

    - Uczniowie maja możliwość „rozładowania” emocji nagromadzonych przez cały dzień; sprawi to, że wrócą do domu bardziej wypoczęci i ze zmniejszonym napięciem

    - W miarę powtarzania tego zadania coraz więcej uczniów chce się dzielić swoimi rysunkami i chętniej opowiadają o swoich emocjach
     
  6. Na początku każdego roku szkolnego proszę uczniów o zapisanie swoich celów na nowy rok. Cele ustalamy według reguły SMART (skonkretyzowany, mierzalny, realny, istotny,  określony w czasie). Pod koniec roku szkolnego wracamy do tego i uczniowie sprawozdają na ile udało im się te cele zrealizować, a co i dlaczego zawiodło.
    Podczas nauczania zdalnego udało mi się to przeprowadzić w formie indywidualnych rozmów z uczniami i rodzicami. Uczniowie, w obecności swoich rodziców i mojej opowiadali o swoich sukcesach, osiągnięciach oraz o tym, nad czym jeszcze muszą popracować (co zawiodło). Były to bardzo owocne rozmowy, ocenione w ten sposób zarówno przeze mnie, uczniów, jak i rodziców.

    Co zyskaliśmy?

    - Uczniowie wypracowali umiejętność spojrzenia na swoje mocne strony, stopień realizacji celów; uczą się w ten sposób wyznaczać sobie cele do realizacji w sposób dojrzały

    - Rodzice usłyszeli od swoich dzieci co uważają za sukces, jakie są ich osiągnięcia oraz nad czym muszą popracować. Niejednokrotnie mieliśmy do czynienia z rozbieżnością oczekiwań ucznia i jego rodziców;

    - Dla mnie było to bardzo ciekawe i pouczające doświadczenie wychowawcze.

Opracowała: Daria Wierzchowska

 

 

https://power.frse.org.pl

Polecane przez panią Dorotę Tyburską:

www.etwinning.pl
www.schooleducationgateway.eu
www.teacheracademy.eu
https://www.youtube.com/playlist?list=PLVZD6mJzX4gOSQurUs4KiCht9Hw-mUzPx
www.psychalive.org

Polecane przez panią Moniki Czepukojć:

1.  https://www.wix.com - Tworzenie stron
2.  https://learningapps.org/ - Tworzenie Quizów
3.  http://spark.adobe.com - Tworzenie video
4.  https://www.voki.com - Tworzenie gadających avatarów
5.  https://wordart.com - Tworzenie word clouds
6.  http://pbworks.com/ - Tworzenie własnego wiki
7.  https://puzzlemaker.discoveryeducation.com - Tworzenie krzyżówek, wykreślanek
8.  https://www.canva.com - Tworzenie logo, banerów, plakatów itp. 
9.  https://imgbb.com - Wysyłanie grafik do sieci
10. https://www.canva.com/pl_pl/ - Edycja, tworzenie grafik
11. https://twinery.org - Tworzenie tzw. Virtual Tours
12. https://www.blogger.com/about/?bpli=1 - Tworzenie bloga
13. https://edpuzzle.com - Lekcje wideo 
14. https://www.powtoon.com - Tworzenie animacji 
15. https://www.animaker.com - Tworzenie animacji

Anna Dwulat i Beata Zawadzińska, nauczycielki języka niemieckiego

MIĘDZYNARODOWA  MOBILNOŚĆ KADRY  EDUKACJI  SZKOLNEJ 2020

W ramach projektu „Międzynarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej” realizowanego ze środków POWER, nauczyciele języka niemieckiego z ZSPS i VIII LO w Toruniu, Beata Zawadzińska i Anna Dwulat, uczestniczyły w dniach 27.01- 7.02.2020 w dokształcającym kursie dla nauczycieli TEACHER PLACEMENT PLUS. Kurs odbył się w Carlow (Irlandia).

W programie kursu było podniesienie kompetencji językowych z języka angielskiego na kursie językowym oraz obserwacja zajęć dydaktycznych w irlandzkiej szkole, celem poznania irlandzkiego systemu edukacji, organizacji zajęć dydaktycznych oraz metod pracy nauczycieli w Irlandii.

Kurs języka angielskiego odbywał się w szkole językowej English Language Ireland, a obserwacja zajęć dydaktycznych w Presentation College.

Nauczycielki obserwowały zajęcia dydaktyczne z  przedmiotów nauk ścisłych, przyrodniczych, artystycznych, ale  przede wszystkim  z języków obcych (niemieckiego, francuskiego).

Wyjazd był również okazją do odwiedzenia ciekawych miejsc Irlandii, poznania kultury i obyczajowości jej mieszkańców.

Relacja z wizyty nauczycielek z Torunia w szkole w Carlow ukazała się w miejscowej prasie.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

 

W ramach projektu „Międzynarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej”  realizowanego w ramach programu POWER uczestniczyłyśmy w lipcu 2021 r. w kursie metodycznym dla nauczycieli języka niemieckiego w Wiedniu. Kurs zorganizowany przez szkołę językową ACTILINGUA był doskonałą możliwością   poszerzenia  swoich umiejętności dydaktycznych, nawiązania kontaktów z  nauczycielami języka niemieckiego z innych krajów i oczywiście znakomitą okazją do zwiedzenia stolicy Austrii.

Bardzo ciekawe zajęcia, prowadzone metodami aktywnymi  przez doświadczonych lektorów, wymiana doświadczeń z nauczycielami z Węgier, Słowacji i Polski i przepiękny, letni Wiedeń,  to niezaprzeczalne atuty naszego szkolenia – polecamy każdemu nauczycielowi języka niemieckiego.

Beata Zawadzińska i Anna Dwulat

  • 1
  • 2

Daria Wierzchowska, nauczycielka języka angielskiego

„Ferie zimowe… 

Co zrobić z wolnym czasem? 

Może na narty?... Nie, trywialne…

Może w góry?... Nie, tłok i zimno…

Może zostać w domu? Nadrobić zaległości domowe?... Nie, zanudzę się…

To może coś nietypowego? Połączenie oryginalności, swobody, ciepła i ekscytacji?...

Tak! Kurs metodyczny we Florencji- to jest to!!!”

I tak, po długich planach związanych z organizacją ferii wylądowałam w przepięknej Florencji na szkoleniu Erasmus+ pt. „4Cs- Creativity, Critical Thinking, Communication  and Collaboration In Schools”. 

Oryginalnie, niebanalnie- w świetnym towarzystwie międzynarodowym, nauczycieli z Grecji, Cypru, Portugalii i Meksyku, prowadzonym przez nieocenioną Susan- Amerykankę z Włoch.

Florencja- pełna historii, sztuki, architektury. Obdarzająca bogactwem kulturalnym i kulinarnym. Przyjmująca nas  wiosennymi temperaturami w styczniu. O tej porze roku- niezatłoczona. 

I niezapomniane doświadczenia metodyczno- językowe!!!

Szkolenie „4Cs…” polecam każdemu nauczycielowi- niezależnie od poziomu szkoły czy uczniów, bez względu na nauczany przedmiot czy znajomość języka angielskiego. Zapewnione przez organizatora atrakcje w postaci wycieczek po Florencji i Toskanii pozwolą pogodzić naukę z wypoczynkiem. A prowadzone przez Susan szkolenie zaopatrzy każdego w nowe, niezwykle ciekawe i przydatne narzędzia do prowadzenia lekcji w sposób motywujący uczniów, angażujący ich do rozwiązywania coraz to nowych wyzwań, a wszystko z uwzględnieniem psychologii pozytywnej, empatii i pozytywnego myślenia. 

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

 

Dorota Tyburska, nauczycielka języka angielskiego, koordynator projektu

Dzięki programowi PO WER miałam możliwość wzięcia udziału w szkoleniu

„Photo and Video making In our Classroom 

Creating and Adapting Visual Resources” we Florencji

Gorąco polecam ten akurat kurs, dlaczego?

Kurs był prowadzony w centrum Florencji w szkole EUROPASS w języku angielskim. W trakcie kursu korzystaliśmy z programów OBS, DA VINCI RESOLVE. 

Wiedza i umiejętności prowadzącego Lorenzo, jego fantastyczny sposób prowadzenia zajęć i przekazywania trudnej wiedzy, doprowadzał do tego, że nie wiedzieliśmy kiedy mijały dni kursu, godziny…

Wiedzę i umiejętności które nabyłam przydadzą się w pracy z pokoleniem Z, filmy video, podkład muzyczny, napisy, obrazy, zdjęcia, kolory. Urzekła mnie miła atmosfera i te magiczne miejsca Florencja, Siena, Pisa…

Fantastyczne kontakty i wymiana doświadczeń między nami nauczycielami z Hiszpanii, Chorwacji, Polski…

„Na zaliczenie kursu” przygotowałam film i otrzymałam certyfikat uczestnictwa.

Nic dodać, nic ująć ten kurs to był znakomity wybór.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

Place in Florence (materiał wideo)
 

Nicea – sierpień 2021 – Teacher Academy – Dorota Tyburska 

W Nicei ukończyłam szkolenie określane w skrócie jako „4 C” czyli „The 4Cs: Creativity, Critical Thinking, Communication and Collaboration in Schools”(kreatywność, krytyczne myślenie, komunikacja i współpraca). Polecam.

Description of the course: 

Long heralded as key competencies for 21st-century learners, the ”Four Cs” (Creativity, Critical Thinking, Communication, and Collaboration) are often embraced in theory yet stump educators in practice.

Creativity and Critical Thinking represent inseparable attitudes and abilities for innovation which, contrary to popular belief, can be learned, taught, and implemented in any classroom.

Communication and Collaboration are fundamental life skills that students can draw from in their everyday experiences at school and shape their ability to live, connect with others, and work well in their future. The “Four Cs” strengthen our learners’ ability to find their place – professionally, personally, socially – in today’s fast changing world, while fostering other life-enhancing Cs: curiosity, confidence, caring, and cooperation.

This course aims to provide teachers with the knowledge, the know-how, and the confidence to incorporate these stimulating skills into their curriculum and school environment. In a true learn-by-doing environment, course participants will gain greater knowledge about what these competencies entail and not only how to teach them, but first and foremost how to tap into their own ability to create, to think critically, to communicate effectively, and to collaborate well with others.

Concept by: Susan Gagliano

  • nicea-1
  • nicea-2
  • nicea-3
  • nicea-4

 

Monika Czepukojć, nauczycielka informatyki

    W trakcie mojego pobytu na Malcie uczestniczyłam w dwutygodniowym kursie językowym: Fluency and English Language Development for Educational Staff w szkole ETI. W ramach tego kursu w pierwszym tygodniu brałam udział w zajęciach z języka angielskiego na poziomie B1, a następnie w drugim tygodniu na poziomie B2. Dużą zaletą zajęć była liczebność grup. W obu grupach były tylko dwie osoby. Mała liczebność grup wymuszała ciągłą koncentrację na zajęciach. Zajęcia prowadzone były metodami aktywnymi. Dużą wagę prowadzący przykładali do rozumienia oraz do wymowy. Poza samym kursem języka angielskiego wzięłam udział  w trzech wycieczkach organizowanych przez szkołę, które prowadzone były przez anglojęzycznego przewodnika, co oczywiście było zaletą, gdyż można było również na wycieczkach poszerzyć swoje słownictwo z języka angielskiego. Pierwszą z wycieczek w jakiej brałam udział była to wycieczka do stolicy Malty - Valletty, która jest jednym z najbardziej zagęszczonych obszarów zabytkowych na świecie. Kolejna wycieczka, jaką zorganizowała szkoła była wycieczką do najstarszej miejscowości na Malcie - Mdiny. Mdina nazywana jest również Silent City i jest pierwszą stolicą Malty wybudowaną na najwyższym wzniesieniu wyspy. Zarówno obecna stolica - Valletta, jak i Mdina zbudowane są w całości z kamienia. Obecnie to najstarsze miasto na Malcie zamieszkuje niespełna 300 osób. Ciekawostką był również fakt, iż właśnie w Mdinie kręcono szereg scen do serialu „Gra o tron”. Ostatnią wycieczką w jakiej wzięłam udział była to wycieczka na malowniczą wyspę Gozo, gdzie poza pięknymi widokami można było podziwiać również wspaniałą Cytadellę. 

    Wyjazd na Maltę na pewno pozytywnie wpłynął na moje umiejętności językowe i z większym optymizmem będę patrzyła na kolejny wyjazd, gdzie język angielski będzie mi potrzebny jako język wykładowy następnego kursu.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

W dniach 05.07.2021 - 16.07.2021 przebywałam na kursie Technology Enhanced Learning, w ramach którego poznałam wiele ciekawych narzędzi dzięki którym mogę urozmaicić lekcje informatyki. W pierwszym tygodniu kurs skupiał się na poznaniu platformy wix.com umożliwiającej tworzenie zaawansowanych stron internetowych. Oprócz tworzenia stron internetowych uczyliśmy się również tworzyć animowane awatary, filmy przy użyciu Adobe Spark itp. Drugi tydzień kursu skupiony był wokół utworzenia WebQuest. Pracując w grupach utworzyliśmy wspólnie projekt, który z powodzeniem można wykorzystać w pracy z uczniami. W ramach kursu TEL poznaliśmy również różne platformy do tworzenia Wiki, co zaowocowało stworzeniem własnego Wiki obejmującego zarówno materiały potrzebne do pracy w szkole, jak i własne zainteresowania: http://moncze.webd.pro

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

 

Dorota Tyburska, Daria Wierzchowska, nauczycielki języka angielskiego

Sagrada Familia, Park Guell, Casa Nova... 

A do tego wzgórza, parki, plaża i morze... Tapas i Sangria... Miasteczko olimpijskie, Camp Nou... Ślady Gaudiego i Messy'ego.

Wszystko w jednym, pięknym miejscu...

Któż nie chciałby tak spędzić tygodnia wakacji? 

Czy to możliwe, aby w takim otoczeniu poznawać „Satisfying school experienece”?

Tak! To wszystko możliwe, dzięki szkoleniu w ramach Erasmus+. Tak właśnie spędziłyśmy tydzień wakacji- do południa motywacyjne, angażujące i świetnie zorganizowane szkolenie w międzynarodowej grupie nauczycieli z różnych zakątków Europy, a po południu czas na smakowanie różnych odcieni Barcelony.

Polecamy każdemu, kto lubi nowe wyzwania, kto chciałby poznać nowoczesne, motywujące narzędzia i metody pracy, każdemu, komu bliski Mindfullness i każdemu, komu bliska Barcelona, Katalonia, Europa.

  • barcelona-1
  • barcelona-2
  • barcelona-3
  • barcelona-4
  • barcelona-5

 

Misja szkoły

Misją szkoły jest wspieranie wszechstronnego rozwoju uczniów na miarę ich potrzeb i możliwości,

tworzenie szkoły bezpiecznej i przyjaznej oraz dobrze przygotowującej ich do dalszego kształcenia

Wizja

ZSPS i VIII LO, to szkoła zarządzająca wiedzą, otwarta na środowisko lokalne, aktywnie współpracująca z rodzicami, gdzie każdy uczeń z dumą mówi: "to moja szkoła".

W latach 2016-2021 zamierzamy budować szkołę, która umie sobie poradzić z nowymi wyzwaniami, celami, priorytetami edukacyjnymi, potrzebami, aspiracjami i oczekiwaniami uczniów, rodziców i nauczycieli.

Szkolne projekty Erasmus+, POWER i FERS

logo UE

Projekt Nr 2023-1-PL01-KA122-VET- 000114679 "Europejskie praktyki drogą do sukcesu"
Projekt Nr 2022-1-PL01-KA122-VET-000078769 "Zagraniczne praktyki kluczem do sukcesu zawodowego"
Projekt Nr 2021-2-PL01-KA122-SCH-000041958 "Nowoczesna kadra na europejskim poziomie"
Projekt Nr 2019-1-PL01-KA101-063384 "Doskonalimy kompetencje zawodowe na europejskim poziomie"
Projekt Nr 2019-1-PL01-KA102-063142 "Europejska praktyka szansą na sukces zawodowy"


Koncepcja funkcjonowania i rozwoju
Zespołu Szkół Przemysłu Spożywczego
i VIII Liceum Ogólnokształcącego w Toruniu
w latach 2022-2027

 

Moja wizja

ZSPS i VIII LO to szkoła zarządzająca wiedzą, otwarta na środowisko
lokalne, aktywnie współpracująca z rodzicami, gdzie każdy uczeń z dumą mówi:
 „to moja szkoła”.

W latach 2022 – 2027 zamierzam nadal budować szkołę, która umie sobie poradzić ze zmianami i nie narzeka na to, że te zmiany są, bo świat się zmienił, a wraz z nim edukacyjne priorytety, cele, potrzeby, a także uczniowie, rodzice, ich aspiracje i oczekiwania.
Obecnie liczą się:

  • umiejętności (np. cyfrowe, komunikowania się, współpracy, a także uczenia się i zarządzania informacją, bycia źródłem inspiracji),
  • opieka psychologiczno-pedagogiczna,
  • otwartość szkoły jako instytucji (uczeń ma możliwość wyboru profilu nauczania),
  • dostęp do informacji,
  • poczucie bezpieczeństwa, którego podstawą jest dobra atmosfera i dobre relacje z całą społecznością szkolną,
  • możliwość współtworzenia szkoły,
  • nowoczesne technologie, multimedia.

Te priorytety wraz z reformą oświaty, nowoczesne technologie oraz talenty społeczności szkolnej wyznaczać będą kierunek rozwoju naszej szkoły przy zachowaniu dotychczasowej struktury wewnętrznej i możliwości szybkiego dostosowania się do sytuacji na rynku pracy.

Główne kierunki moich działań zawarłam w sześciu podstawowych obszarach:

  1. Demokratyczne zarządzanie szkołą.
  2. Kształcenie ukierunkowane na rozwój ucznia i nauczyciela.
  3. Wychowanie w szkole.
  4. Bezpieczeństwo w szkole.
  5. Działania administracyjno-gospodarcze.
  6. Pozyskiwanie środków finansowych na rozwój.

Certyfikaty jakości

wyborysu-01

wyborysu-01

wyborysu-01